tisdag 20 augusti 2019

Gravidböcker för pappor

Vilka böcker ska du läsa när du är gravid/väntar barn?
Det räcker med dessa fyra skulle jag säga och kom ihåg att ge partnern boken "Pappalogi".

De fyra böckerna som jag skulle rekommendera är:
  • Pappalogi av Manne Forsberg - en bok skriven av en pappa för pappor
  • Stora boken om Barn - det stora standardverket med många olika författare
  • Att vänta barn - en bok som det offentliga ger alla gravida som registrerar sig hos en Mödravårdscentral
  • Ett barn blir till - en otroligt fin bok på bebisens utveckling i magen med fotografier av Lennart Nilsson
Självklart finns det många andra bra böcker och det kommer nya hela tiden men med de fyra böckerna ovan så kommer du vara väldigt bra förberedd.

Pappalogi - Manne Forsberg
Skriven av en pappa för pappor.
Pappalogi är både en rolig och bra handbok för blivande pappor. Där förklaras hur papparollen är, hur graviditeten fortlöper och vad man ska tänka på som blivande pappa (ex: ta hand om sin partner som kan vara både trött och ha kraftiga svängningar i humöret). Boken innehåller också massor med tips om vad man behöver ha hemma när barnet kommer, vad man ska ta med sig till BB och vad man inte alls behöver köpa...
Om du är blivande pappa så är det bara att springa och köpa boken direkt och om du är mamma så tycker jag definitivt att du ska köpa den här boken till pappan till barnet.



Stora boken om Barn
Stor boken om Barn är ett stort standardverk eller uppslagsbok om barn från graviditeten till 6 års ålder. Den kan läsas pärm till pärm eller användas som uppslagsverk. Där finns allt om hur den gravida kvinnan mår till barnsjukdomar, amningstips, adoption, utvecklingsstadier med mera. Det står även om praktiska ting som hur naveln ska tvättas och hur badet bör badas.
Jag skulle personligen säga att denna bok är otroligt bra att ha hemma för att kunna slå upp saker som man undrar även om jag även läst alla avsnitt fram till och med förlossningen (som förberedelser på att mitt eget barn skulle födas).



Att vänta barn -Stockholms län gratisbok
Att vänta barn ges till alla blivande föräldrar på mödravårdscentralerna (MVC) i Stockholms län. Du får en bok som förberedelse på vad som komma skall. Boken är därför skriven för att vara extremt politiskt korrekt och innehåller vad det offentliga tycker att man som blivande förälder bör känna till. Även om boken är vinklad och att den delas ut gratis så finns det många bra saker i den som jag tog med mig därför är min rekommendation till alla att i vart fall fall bläddra igenom den.
Boken kommer i ständiga nya upplagor och har tyngdpunkt på allt som kan gå fel och hur dåligt den havande kvinnan mår, det vill säga den inte är inte alltid så upplyftande.


Ett barn blir till - Lennart Nilsson med flera


Ett barn blir till är en otroligt vacker bok som med banbrytande bilder av Lennart Nilsson visar fostrets utveckling inuti mammans mage. den innehåller helt otroliga bilder och beskrivningar. Är du intresserad av hur fostret utvecklas och hur det ser ut så är detta definitivt en bok att ha hemma och bläddra i med vördnad.
Den är uppbyggd så att du kan följa utvecklingen och se bilder med allt från befruktningen, det befruktade äggets färd genom äggledarna och hur det fäster inne i livmodern till hur det växer till sig för att i slutändan vara klart för ett liv utanför livmodern. Ett barn blir till är en helt fantastisk bok och trots att den första utgåvan kom för nästan 40 år sedan (jag minns hur vi hade ett exemplar på förskolan jag gick på) så är den fortfarande aktuell och otroligt vacker.

 

Detta var ett urval av de böcker som jag tycker är extra roliga och bra att ha hemma under graviditeten och därefter. Vilka böcker tycker du att man bör läsa/bläddra i inför ankomsten av ett nytt liv?

Är du sugen på att läsa mer kolla då in följande länkar:


/Livsnörden
Twitter: @livsnorden
augusti 2019

Detta inlägg är inte sponsrat och jag har inte mottagit någon ersättning från författare, förlag, distributör eller annat. Alla inlägg och ord är mina egna. Vill du stötta Livsnördens arbete kan du beställa via länkarna på denna sida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips för managementkonsulter

Här kommer en relevant lista för existerande eller blivande managementkonsulter. Den är framtagen av mig, boknörden och bygger främst på en ...