söndag 11 augusti 2019

Sommardeckare tips

Tips på sommardeckare. Bra deckare. Spänning. vad läsa i höst?
Lättlästa deckare för en regnig kväll.
Ofta har jag blivit kallad bokmal, jag jobbade i bokhandel under gymnasiet, byggde upp och drev fartygsbibliotek under värnplikten och drev egen bokhandel under studietiden. Läser cirka 20 böcker per år och eftersom jag älskar statistik så har jag skrivit upp alla böcker jag läst de senaste 15 åren. Under terminerna blir det mest faktaböcker men under somrarna och loven brukar jag koppla av med riktigt lättlästa och bra deckare. 

Varje sommar brukar min fru och jag läsa samma deckare så att vi sedan kan diskutera dem, som en liten minibokcirkel. Det är väldigt trevligt och varje sommar brukar få ett tema med en ny författare som vi läser flera böcker av.

Denna sommar har vi upptäckt den skotska författaren Peter May.
Varför inte njuta av de sista lediga dagarna med en av hans böcker?
De är klassiska deckare som utspelar sig på Yttre Hebriderna (öar utanför Skottlands nordvästkust) och innehåller både spänning, vänskap, intriger, hemskheter och fina naturskildringar.

Svarthuset är den första boken av Peter May, testa den och sen kan du gå vidare med de andra nedan;


Förra sommaren så upptäckte vi den svenska författaren Göran Redin som skrivit historiska romaner om en syskonskara på 1600-talet. Riktigt spännande om du gillar historia.
De passade både mig och min fru och den första boken som är "Ett fjärran krig" var Görans debutroman.


För två år sedan så blev det en hel del Mari Jungstedt för min del men även en av mina favoritförfattare; Lars Wilderäng.  

Lars Wilderäng (som även driver bloggen Cornucopia) skrev först böcker för MÖPare (militärt överintresserade personer) men har därefter svängt över och skrivit bredare om samhällets utsatthet. Den allra bästa boken av honom är "Stjärnklart" som jag tycker alla borde läsa.

Nästa bok som jag kommer läsa är av just Lars Wilderäng och har precis kommit ut och handlar om bostadsbubblan. Den heter "Fallet" och jag köpte den i förrgår..



Vad har du för favoritböcker?


/Livsnörden
augusti 2019
Twitterkonto: https://twitter.com/livsnorden

P.S. Detta inlägg är inte sponsrat och jag har inte mottagit någon ersättning på något sätt för det som jag skriver.

Tips! På bloggen bokfakta så hittar du många bra recensioner av faktaböcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips för managementkonsulter

Här kommer en relevant lista för existerande eller blivande managementkonsulter. Den är framtagen av mig, boknörden och bygger främst på en ...