lördag 31 augusti 2019

Böcker till bebis

Vad ska man ge för bok till en nyfödd liten bebis?
Vad har jag själv köpt för allra första böcker till min nyfödda son?
Det här inlägget svarar på vad som kan passa bra att börja med och också tips på att nyfödda barn i Stockholms stad får en gåva från biblioteken i Stockholm när man träffar BVC första gången.

AFFILATE-LÄNK: Inlägget är reklam för Bokus. Länkarna är markerade med lila-text och det står inom parentes att det är en affiliatelänk.

De tre böckerna som jag har skaffat för vår nyfödda som är:

  • Knacka på av Anna-Clara Tidholm - en interaktiv barnbok som man får från biblioteket
  • Lilla Barnkammarboken - en bok fylld med praktiska vaggvisor
  • Bondgården Titt-ut - en bok med utfällbara flikar som därför är extra spännande
Självklart finns det många andra bra böcker och det kommer nya hela tiden och jag kommer med stor sannolikhet att presentera fler böcker här på bloggen.


Knacka på - Anna-Clara Tidholm
Skriven för barn 0-3 år
Boken är fylld med fina teckningar i klara färger och ofta få korta meningar. Den innehåller interaktivitet, dvs. att barnet kan "knacka på" en dörr så öppnar man dörren (sidan) och ser vad som finns där. Jag måste erkänna att min son som är 1-månad gammal fortfarande är lite ung men jag ser ändå fram emot att börja läsa den för honom.
Författaren är en modern barnboksklassiker och har skrivit massor med böcker i "knacka-på"-serien.
Knacka-på får du som boende i Stockholms stad av kommunen när du får ditt hembesök från BVC. Du får en liten lapp som du tar med dig till biblioteket och löser in mot en bok.



Lilla Barnkammarboken - godnattvisor
Skriven för barn 3-6 år men jag personligen köpte den redan när sonen var 3 veckor.
Den är perfekt att ha när man ska sjunga godnattvisor för barnet. Jag hade nämligen svårt att komam ihåg hur Sov du lille videung, När trollmor har lagt sina.. med flera gick. Jag kände att jag staplade och att jag inte bara kunde sjunga Imse Vimse spindel och Blinka lilla stjärna samt bä bä vita lamm om och om igen. Så perfekt!
Boken är ganska tunn men innehåller ändå följande sånger med noter:
  • Nu i ro slumra in
  • Byssan lull
  • Alla ska sova för nu är det natt
  • Kaprifol
  • Vaggvisa för liten grön banan
  • Vaggvisa
  • Klättermusens vaggvisa
  • Vaggsång
  • Tryggare kan ingen vara (psalm)
  • Björnbusans sovsång
  • Ro ro barnet
  • Blinka lilla stjärna
  • Sov du lille videung
  • Trollmors vaggvisa
  • och ett tiotal till
Jag tycker absolut att det är värt att köpa den här boken. Det som kan bli en utmaning är att det ska vara mörkt när man ska natta barnet och det därför är svårt att läsa i mörkret, det funderar vi på att lösa genom att köpa en nattlampa. Ett annat tips när det gäller godnattvisor är att sjunga psalmer från psalmboken (om man har en sådan). Där finns redan noter och text. Själv gillar jag "guds kärlek är som stranden..", den brukar fungera att sjunga för min lille son.



Bondgården - Titt-ut
Alltså jag kunde inte bara låta bli att köpa den. Den är egentligen för barn mellan 3-6 år men den var så fin med utfällbara flikar och utspelar sig på en bondgård med många fina djur.
Det som jag tycker är kul med barnböcker är att man själv kan hitta på saker och också vara interaktiv med barnet. Som i denna kan man tex. peka på kossan och säga, vad är det? Vad säger den? Osv. jag ser verkligen fram emot det, även om sonen fortfarande är lite liten.
Fördelen med böcker som man köper är ju att de finns kvar och man kan ta fram dem när man vill.
Det är även så att det nu trycks böcker med samma bilder i stora upplagor där man bara ändrar språket (ex. svenska, tyska, engelska) vilket gör att jag kan köpa väldigt fina naturböcker framöver till väldigt bra pris och skylla på att de är för barnet....




Böckerna ovan hittas på bibliotek men kan också beställas på ex: Bokus (affiliatelänk).

Lycka till och läs gärna de andra inläggen på bloggen!


/Livsnörden

Twitter: @livsnorden
augusti 2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips för managementkonsulter

Här kommer en relevant lista för existerande eller blivande managementkonsulter. Den är framtagen av mig, boknörden och bygger främst på en ...