torsdag 13 februari 2020

Pappaledig - mina förberedelser

Hur tusan ska man förbereda sig på att inte gå till jobbet utan vara hemma med sitt lilla barn?
Vad ska man tänka på så att det blir en härlig och mysig tid?
Imorgon fredag 14 februari jobbar jag min sista dag innan en sju månaders pappaledighet nedan skriver jag hur jag förberett mig och lite om mina tankar.

Så här har jag förberett mig; har du fler tips, så skriv gärna i kommentarsfältet.
Genom att skriva ner mina förberedelser, mina önskade känslor efter pappaledigheten samt lista mål och delmål med aktiviteter så ska jag förhoppningsvis göra det lättare att nå målen och uppnå den önskade känslan. Detta är mycket för min egen skull.

Böcker
- jag har läst runt 5 böcker om pappaledighet, om att få barn, barns första år och om att vara nybliven förälder

Bloggar
-jag har själv skrivit blogginlägg samt läst många

Testat vara pappaledig
- Har hängt med mitt barn från lunch och framåt vissa vardagar och heldagar på helgerna samt gått upp på natten enligt givet schema som jag och frun gjort upp.
- Matat, bytt blöjor, varit på MVC och BVC (i stort sett alla besök)

Tagit in tips från kompisar
- lyssnat på goda råd från kompisar som har barn och som varit i samma situation

Formalia
-har ansökt hos Försäkringskassan och anmält ledigheten på jobbet

Skrivit ner mina planer

  • Känsla
    • Vara avslappnad, glad och nöjd och rikta min uppmärksamhet åt barnet då det är vaket och ägna resterande tid med frun och på helger, kvällar kunna ägna tid åt fritidsaktiviteter.
    • På sista dagen innan pappaledigheten är slut känna; "wow, detta var verkligen en bra och härlig tid och jag har ägnat tiden åt det jag ville, önskade och känner mig väldigt nöjd med dessa sju månader".
  • Familje-relaterat
    • Vara med familjen och ägna mycket tid, energi och kärlek med barnet och frun
    • Döpa barnet med allt kringarbete som det innebär
  • Andra pappalediga
    • Lista pappalediga kompisar och träffa dem lagom mycket
  • Nätverka
    • Träffa relevanta personer för mig och min utveckling för att främja ett fortsatt brett nätverk och de möjligheter som det ger
  • "Bara för min egen skull"
    • "Läsa" skönlitteratur, Economist, Aktiespararna, böcker och tidskrifter på utländska språk, managementböcker, pappaböcker/böcker om barn
    • "Se på" Serier både själv och med frun
    • "Lyssna på" olika ljudboksbolags appar och värdera dem
    • Träna 
    • Blogga, inklusive statusuppdateringar om hur jag når mina mål under pappaledigehten
  • Bostad
    • Göra i ordning ett rum för barnet
    • Delta i styrelsearbete och genomföra projekt i brfen där jag bor
  • Ekonomi/Sparande/Investeringar
    • Läsa delårsrapporter & årsredovisningar
    • Delta på årsstämmor
    • Delta i event med Aktiespararna
  • Resor
    • Korta retreats med familjen
    • Skidresa med familjen (längd i svenska fjällen)
    • Miniweekend till nordiska storstäder i bl.a. Norge & Finland
    • Bröllop i utlandet (2 st)
    • Kortare resor till storstäder i norra kontinentaleuropa
  • Professionell utveckling
    • relevanta kurser för mina konkreta uppgifter idag
    • AI programmering
    • Språkutveckling


Planerat in den första tiden

  • De första två veckorna har jag planerat in aktiviteter varje dag förutom första två dagarna (första helgen). Dessutom har jag enstaka aktiviteter inplanerade längre fram.


Imorgon fredag 14 februari jobbar jag min sista dag innan en sju månaders pappaledighet.
Är lite nervös men också laddad!

Recensioner av pappaböcker finns här:

Lycka till med ditt föräldraskap!

/Livsnörden
Twitter: @livsnorden
februari 2020

P.S. Detta inlägg innehåller ingen sponsring eller annonslänkar. Vill du stödja Livsnördens arbete så kan du gå in på denna sida och beställa varor/tjänster från Livsnördens samarbetspartners.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips för managementkonsulter

Här kommer en relevant lista för existerande eller blivande managementkonsulter. Den är framtagen av mig, boknörden och bygger främst på en ...