fredag 30 augusti 2019

Hur får jag lägre elpris?

Elpriserna anser många vara något av det mest tråkiga som finns (inte några kompisar till mig dock som jobbar i elbranschen) och en gång i månaden dimper elräkningen ner och den bara växer och växer. Finns det inget sätt att ordna det? Att säkra sig en bra deal och sen luta sig tillbaka? Jo, varje år så går jag in på en jämförelsesajt och kollar vilket elbolag som är billigast just nu och om det har några kampanjer och så väljer ett av de allra bästa. Varje år. På så sätt så säkerställer jag att jag alltid har ett bra elavtal (både för lägenheten och för det landställe som jag delar med släkten). Hur går det till rent praktiskt?

AFFILATE-LÄNK: Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Elskling.se. Länkarna är markerade med lila-text och det står inom parentes att det är en affiliatelänk.

Din totala elräkning är uppdelad i två delar, en är för elnätet (vägen där elen tar sig fram) och den andra elräkningen är för själva elen som du förbrukar.
Elnätet är ett så kallat naturligt monopol, det finns bara ett bolag att välja på och ett lokalt elnät. Troligtvis så har du ett av de stora elnätsbolagen där du bor ex:
  • Ellevio
  • Vattenfall
  • EON
  • Göteborg Energi 
  • (ditt lilla lokala elnätsbolag)
Du kan inte välja elnätsbolag så det är bara att finna sig i de priser som de sätter. Tänk däremot på att ta e-faktura eller autogiro eftersom du då slipper betala faktureringsavgift.

Det du däremot behöver tänka på är att välja en billig el-leverantör. Det finns cirka 120 stycken att välja på och de har massor av komplexa avtal och olika val du kan göra.

Mitt tips är följande:

  1. Se till så att du inte har ett så kallat tills vidare avtal utan teckna ett avtal med vilken leverantör som helst så blir det billigare. (Du blir oftast anvisad en leverantör när du flyttar in på en ny adress). Smartast är dock att följa stegen nedan.
  2. Undvik fasta månadsavgifter, det tjänar du i princip alltid på att undvika
  3. Ha rörligt elpris - det kallas "spot-pris" (det är en chansning på att elpriserna inte sticker upp i höjden)
  4. Teckna inga långa avtal, utan max 12 månader med max 1 månads uppsägningstid
  5. Teckna e-faktura eller autogiro så slipper du faktureringsavgiften
  6. Försök få till kampanjpriser genom att klicka på länken nedan
  7. Upprepa varje år (det gör jag)


Så funkar elmarknaden

1. Elproducenter producerar el i kraftverk från enorma vatten- och kärnkraftverk till solceller
2. Elnätsbolag transporterar elen från kraftverken till ditt uttag (det finns tre nivåer på nät, stomnätet, regionnätet och det lokala nätet. Det är det lokala nätbolaget som du har kontakt med)
3. Elhandelsaktören köper el (på elbörsen) och säljer elen till dig som slutkonsument

Det nordisk-baltiska elnätet är sammankopplat och det går att följa i realtid var elen produceras, hur den produceras (kraftslag), hur mycket el som överförs mellan olika länder och områden och var den förbrukas. Väldigt spännande tycker jag men jag också lite nördig. Du hittar en länk till Svenska Kraftnät här där du kan följa utvecklingen i realtid.

Lycka till och läs gärna de andra inläggen på bloggen!



/Livsnörden

Twitter: @livsnorden
augusti/september 2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips för managementkonsulter

Här kommer en relevant lista för existerande eller blivande managementkonsulter. Den är framtagen av mig, boknörden och bygger främst på en ...