måndag 9 september 2019

Hur är det att jobba igen efter att man fått barn?

Min första vecka på jobbet efter att min son föddes
Fem veckor var jag hemma efter att min son föddes. Först ett par dagar på BB och sen resterande tid hemma i lägenheten. Det var en väldigt bra och mysig tid men tyvärr tog den slut alldeles för fort. Du kanske undrar vadå fem veckor, det är väl bara 10-dagar som man får ledigt som pappa. Ja, det stämmer, jag tog 10-dagar och sen tog jag sen sommarsemester.
Hur fungerade det att komma tillbaka till jobbet och hur fungerade det hemma på nätterna?

Detta inlägg är sponsor och reklamfritt.

Hemmafronten

Den största omställningen var jobbet. Därför börjar jag med hemmafronten.
Olyckligtvis så drabbades min fru av en förkylning som bröt ut redan på måndagen med feber, kraftig snuva och hosta. Trots att jag gick upp på morgonen tog hand om sonen från 5 och bakade scones på både måndagen och tisdagen så hade jag väldigt dåligt samvete när jag gick hemifrån. Trots dåligt samvete så var jag väldigt taggad när jag gick till jobbet på tisdagen.
Fick sova rekordlångt natten till måndagen hela 4,5 timmar  och natten till tisdagen mer än så.
På eftermiddagarna gick jag från jobbet en halvtimme tidigare än jag brukade (redan vid 1715/1730) och kunde gå direkt hem eftersom jag redan beställt hemleverans av mat för en vecka.
På onsdag kvällen blev jag lite senare hem från jobbet och frun orkade inte laga mat så det blev foodora eftersom jag också skulle iväg till min 101-åriga farmor som det ryktades inte hade många dagar kvar. Så jag var bara hemma någon timme på onsdagen mellan jobbet och sovdags.
På tisdagen var jag trött efter jobbet men det var ändå ingenting jämfört med torsdagens trötthet, då vi la oss direkt efter middagen vid nio.
På fredagen blev det halvdag då jag fick ta hand om sonen från lunch och framåt. Frun och sonen kom till mitt jobb så lämnade vi av frun på hennes viktiga möte medan jag tog promenad och matade sonen i 2 timmar. Sedan blev det en lång promenad hem (det tar lite längre tid att gå med en nyförlöst fru och barnvagn än själv, tänk på det).
Jobbade in fredag eftermiddag under helgen och kände att hur ska det här fungera. Hann inte med någonting alls nästan hemma under veckan och frun hade det rätt jobbigt hemma med att vara ensam med sonen och vara väldigt förkyld. Hon hann inte städa, hålla undan och fixa utan fick fokusera på att han skulle ha det bra. Så var beredd på att det är stökigare hemma när du kommer hem än när du går till jobbet.

Så kanske du tänker, vad gör man när man är hemma då? Otroligt mycket, du går och fixar grejer i stort sett hela tiden, antalet steg blir enormt. En killkompis gick ner 4 kg första veckan efter att de kommit hem från BB och min fru har nu köpt riktiga Birkenstock för att fötterna ska må bra.

Är det inte jobbigt, jo, det är väldigt jobbigt men helt otroligt underbart att vara hemma. Det är så mysigt och härligt! Det är ju hemma med lille sonen som jag vill vara hela tiden!

Jobbet

Hur skulle det gå att börja jobba igen efter den längsta jobbfrånvaron på 14 år? Där jag hade kombinerat min sommarsemester med 10-dagars föräldraledighet?
Spontant var jag inte jättesugen att lämna den gosiga familjen hemma och börja jobba. Vi hade det ju så bra hemma även om jag insåg att de fem veckor efter förlossningen som vi ändå fått tillsammans var betydligt mer än de flesta fått.
Väl på jobbet så hände det flera positiva saker, det fanns gratis kaffe i överflöd direkt i en automat, många kom fram och kramade om mig spontant och gratulerade till nytillskottet och jag slapp laga lunch och diska utan det fanns mat att bara ta av. Det var glada miner och tillrop från de allra flesta och på avdelningens veckomöte bjöds till på bullar till den nyfödde sonens ära.
Rent jobbmässigt så fanns det tyvärr inte tid att prata med arbetskamraterna utan jag hade möten inbokade måndag till onsdag 0830-1700 och en håltimme på torsdagen och två på fredagen. På den tiden skulle jag samordna projektet, skriva protokoll, bjuda in till nya möten och göra allt efterarbete från mötena tidigare under veckan samt de extrauppgifter som chefen hade på vänt.
Snabbt märkte jag att det bara var två (varav en extern konsult) som hade sett på de arbetsplaner som jag lagt upp inför hösten innan semestern så ingen hade agerat på dem.
Tyvärr så hade inte heller projektet kommit framåt alls i den takt som jag väntat mig under de tre arbetsveckor som jag varit borta.
Det var alltså som det brukar vara, ingen som hade gjort mitt jobb när jag var borta. Så är det väl för de flesta eller? Det betyder att jag nu har ungefär tre veckor att jobba ikapp. Så du kan tänka dig hur kul det känns.

Så tipset! 
Se verkligen till så att du blir av med arbetsuppgifter innan du går ut i ledighet och att det blir någon som gör dina uppgifter när du är borta.

Därför undrar jag hur det ska gå dessa fem månader tills jag ska vara pappaledig och jag verkligen superlängtar till att bara få vara hemma med min son, hitta på mysiga saker och fokusera på det viktiga i livet.


/Livsnörden
Twitter: @livsnorden


P.S. Kolla in de här länkarna som passar blivande föräldrar:
Detta inlägg är sponsor- och reklamfritt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips för managementkonsulter

Här kommer en relevant lista för existerande eller blivande managementkonsulter. Den är framtagen av mig, boknörden och bygger främst på en ...