onsdag 9 oktober 2019

Musik för nybörjare - introduktion

Musik är för många något underbart och en otroligt viktig del av livet. De blir därför inte bara förbluffade och förundrade när jag svarar att jag inte lyssnar på musik. De tror att jag skojar, klart alla lyssnar på musik. Jag gjorde faktiskt inte det fram tills för ett par år sedan, under hela uppväxten köpte jag en handfull CD-skivor och jag fick fler blandband (för yngre läsare så är det kassettband som en privatperson spelat in kommersiella låtar på, lite som en egengjord Spotifylista idag) än vad jag hann lyssna på. Min stora passion var (och är fortfarande) samhället, näringslivet och framför allt aktier. Dock insåg jag då för några år sedan att det måste till en ändring.

Hur?
Efter att ha insett att mina musikkunskaper var närmare noll än noll komma ett och att jag alltid var ett frågetecken när andra började prata om musik så insåg jag att något måste till. Det var till och med så att jag trodde att Body Pump passets musik var gjord till just det passet, jag fattade inte att det var hitlåtar. Så, jag insåg att jag var tvungen att ta mig i kragen, jag började prenumerera på Spotify. Det var bara för några år sedan (slutet av 2015).
Förutom att jag alltid slog upp artister som jag hörde att andra pratade om, lyssnade på deras musik och läste på om själva artisten så lyssnade jag alltid på Spotify-50 mest spelade minst en gång i veckan, alla Release radar samt Discovery Weekly som jag kunde komma över. Jag började också skriva upp låtarna (alla låtar som kom in på top50, senare sänkte jag ribban till top20 och sen till endast listettor). Jag skrev upp vad jag tyckte om låtarna och försökte få tips på låtar från kollegor som var extra intresserade.

Ettor på Spotify Sverige 2017 (De tre som var 1:a längst, egen uppskattning)
  • Despacito - Fonsi-Yankee - Bieber (85 dagar, från april till augusti)
  • Rock Star - Post Malone (cirka 60 dagar i oktober, november och in i december)
  • Shape of you - Ed Sheeran (54 dagar, stora delar av januari, februari och sen nästan hela mars)

Genombrottet
Efter ett halvår så började jag känna igen hits i butiker när jag handlade och snart insåg jag att låtarna på Body Pump passen ofta kom från kända artister. Det stora genomslaget för mig kom när jag körde På Spåret i december 2016 och satte "Stole the Show" med Kygo. Ingen av de tävlade klarade det men jag minns att jag klarade frågan och drog armen i vädret som vinstgest. Min sambo (numera fru) tog till och med kort på mig i det ögonblicket. För första gången någonsin hade jag klarat av en musikfråga i På Spåret, min stora vita kunskapsfläck inom musikområdet hade börjat minska...

Naturligtvis hade jag även skrivit upp mina 100 mest lyssnade låtar på Spotify 2015,2016, 2017 och 2018 med artist och låtnamn. Ni tänker CRAZY, yepp,  absolut. Det var dock ett sätt för mig att lära mig och försöka hänga med i musiksnacket.

Ettor på Spotify Sverige 2018 (De tre som var 1:a längst, egen uppskattning)
  • Shallow - Lady Gaga (47 dagar, oktober, hela november och stora delar av december)
  • Gods Plan Drake (40 dagar, främst i januari och februari men även i mars)
  • Mer för varandra - Norlie & KKV (37 dagar, maj, nästan hela juni och en dag i juli)

Nu rå?
Hur är det nu för tiden, är jag fortfarande helt crazy? Ja, delvis.
Jag lyssnar inte längre på top 50 varje vecka men bläddrar igenom varje dag och skriver upp vilken låt som innehar första platsen. Nya toplåtar brukar jag lyssna på en gång för att jag ska veta vad det är för typ av musik, annars blir det mest Release Radar, Discovery Weekly och mina egna listor(!), javisst jag har gjort egna listor. Det blev några sommarlistor, vinterlistor och bröllopslåtelistor. Mer om dessa i framtida inlägg. Där kommer jag förhoppningsvis även skriva om trender i låtlyssnande och förutsägelser om vilka låtar som kan tros toppa framöver...


Ettor på Spotify Sverige 2019 (De fem som var 1:a längst, egen uppskattning, fram till 6 oktober)
  1. Seniorita - Shawn Mendez (36 dagar, hela juli men även delar av juni och augusti)
  2. SOS - Avicci (31 dagar, från mitten av april till mitten av maj samt en dag i juni)
  3. Pippi - Drew low (29 dagar, nästan hela september men även dagar i oktober)
    Dance Monkey - Tones and I (29 dagar, nästan hela augusti men även dagar i sept och okt)
  4. Too late for love - John Lundvik (28 dagar, mellovinnare 2019, nästan hela mars, delar av feb)


Var du också nybörjare på musik en gång i tiden? Hur gjorde du för att lära dig?


/Livsnörden
Twitter: @livsnorden
oktober 2019


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips för managementkonsulter

Här kommer en relevant lista för existerande eller blivande managementkonsulter. Den är framtagen av mig, boknörden och bygger främst på en ...