måndag 3 juni 2019

Jokerboxen - när du minst anar det!

Du kan inte styra över slumpen men du kan hjälpa den på vägen!

Om du inte spelar på lotto så kan du inte vinna. Likadant är det med dejting, för att få till en lyckad dejt så måste du gå på en. Hur hittar du då en person att dejta?

För att lösa just den utmaningen har jag utvecklat Box-modellen. Dess upplägg beskrivs i det här inlägget. Den första Boxen som jag beskriver är Jokerboxen - boxen där allt kan hända!



JOKER-BOXEN är det absolut vanligaste boxen och också den mest traditionella

Joker-boxen har fått sitt namn från att du inte vet vem du kommer att träffa, utan det kan vara vem som helst var som helst. Du kan hitta en dejt i denna box av en slump:
- På Jobbet
- I Icakön
- På en fest hos en kompis
- ute på krogen
- Eller som jag själv gjorde en gång - "I trapphuset"
- Ja, var som helst

Vad ska jag tänka på i Joker-boxen?

Det finns många saker att tänka på i Jokerboxen och det handlar om att försöka öka dina chanser att utsättas för slumpen. Börja med att alltid le och att tänka positivt och våga dig lite utanför comfort-zonen. Exempelvis:
  • Testa en ny väg till jobbet
  • Hälsa på kassörskan i matbutiken (du behöver inte flirta med kassörskan men du kommer att uppfattas som trevlig av omgivningen och vem vet din nästa dejt står kanske i grannkön) och våga testa en ny matbutik!
  • Gå på den där festen som din kompis-kompis har, fast din första tanke var att låta bli
  • Var alltid positiv och hälsa på nya människor
Det låter kanske som enkla tips men testa, det kommer att ske underverk!

Personlig reflektion

På gymnasiet visste jag inte hur jag skulle ta kontakt med en snygg tjej som jag spanat in. Jag fick då tipset att hälsa på henne och hälsade hon inte tillbaka de första 30 gångerna som jag hälsade så kunde jag sluta. Om hon däremot började hälsa tillbaka så kunde jag lägga på några meningars konversation per gång för att till slut få till ett samtal. Det funkade!
(Det samma har jag testat på jobbet, jag hälsar på höga chefer som efter några gånger börja hälsa tillbaka, efter ett tag så kan jag lägga på konversationer och börja prata med dem).

Extra material - hur kan man träffa någon i sitt eget trapphus

Jag hade bestämt mig för att testa något nytt, göra någonting lite utanför mina vanliga ramar, ge mig ut lite utanför comfort-zonen. För jag visste att det bara är en idiot som tror sig få ett bättre resultat om samma metod görs om och om igen. Så efter att jag träffat tjejen i trapphuset och småpratat lite så flög det ur mig: "Har du ätit middag". Nej, svarade hon och då sa jag: "Ska vi inte äta middag tillsammans jag har lite fisk i frysen". Då svarade hon, "ok, jag hämtar ris så ses vi hos dig". Klockan var strax innan 22 på en vardagkväll och vi satt uppe och snackade till 02 och hade väldigt trevligt, sen gick hon ner till sig. Därefter så fortsatte vi dejta och var tillsammans i ett par år.

 

/Livsnörden
@livsnorden
Inlägget skrivet juni-2019

Mitt högsta mål är att du genom att läsa inläggen på Livsnörden får ett bättre och lyckligare liv. Om inläggen kan hjälpa en person att bli gladare och lyckligare så har jag lyckats. För att mäta att jag är på rätt väg har jag dessutom satt upp mer konkreta mål. (Vi kommer att skriva om hur man sätter mål längre fram i bloggen). En framgångsfaktor i att lyckas med sina mål är att man berättar om dem för andra. Därför berättar jag nu för er att mitt mål med bloggen (förutom att människor ska bli lyckligare) är att publicera 20 inlägg innan sista juni-2019 och att ha över 100 dagliga besökare innan sista september-2019. Lyckas jag inte få över 100 dagliga besökare innan sista september 2019 så slutar jag. Jag vet dock att för att en blogg ska lyckas så behövs det många inlägg och bra innehåll samt minst ett par månader för att få till en trogen läsekrets. Den trogna läsekretsen är just du, så kommentera gärna inläggen och fråga efter det som du vill läsa mer om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips för managementkonsulter

Här kommer en relevant lista för existerande eller blivande managementkonsulter. Den är framtagen av mig, boknörden och bygger främst på en ...