lördag 26 oktober 2019

Musiktrender och sånt - fortsatt intro

Musik är för mig fortfarande något nytt men jag försöker lära mig. Läs gärna mitt inlägg om mina första stapplande steg in i musikens värld. De första stegen tog jag för att förstå och får en första inblick genom att lyssna, ta råd, föra statistik och försöka få inblick. Mitt nästa steg blev att börja följa och sen skapa egna musiklistor.

Först började jag lyssna på kompisars listor helt utan urskillning, nu när jag tittar tillbaka så förstår jag inte hur det kunde bli "tysk ompabompa - bättra delen" och "Tyska schlager hits - snabbare delen". Ser ju vilken kompis listor det var men hur tusan kunde jag välja dem? Sen ser jag att det blev The Blues Brothers, U2 och Melissa Horn samlingar innan jag skapade min första egna lista "Svensk vanlig pop". Sen blev det en hel hög med olika typer av listor med svenska låtar med tyngdpunkt på svenska sommarhits. Fortsatt utan att spara låtar som jag faktiskt gillade utan mest för att kategorisera och lära mig olika kända stycken. I den svängen lyssnade jag mycket på nya svenska låtar oavsett ursprung dvs allt från så ska det låta, mello, rap och house, allt med syftet att lära mig.

Naturligtvis blev det lite tråkigt att bara lyssna för att lära sig, blev lite väl mycket skola över det så då började jag skapa en ny lista varje månad med de låtar som jag faktiskt gillade mest just då. Började lära mig lite och efter några år blev det dags för bröllop och då skapade jag bröllopslistor tillsammans med min fästmö, julsamlingslista och en ny sommarlista inför varje sommar.

Ibland på vissa lediga stunder på jobbet (dvs då jag inte sitter i möten utan sitter själv framför datorn) så händer det faktiskt att jag lyssnar på musik numera. Under våren lyssnar jag mycket  på mina sommarlistor och längtar ut i naturen och till havet. Annars blir det mest instrumentell klassisk musik för att kunna fokusera. Detta avspeglar sig naturligtvis i "Dina topplåtar", den lista som Spotify gör varje år med de låtar som du lyssnat mest på under det gångna året. På tal om Spotifys listor så finns de beskrivna i ett tidigare inlägg.

Mina reflektioner kring musiktrender och framtidsspaningar kring hitlåtar
Som utlovat ska jag även skriva om lite trender vad gäller musik, eller rättare sagt vad och vilka låtar som brukar toppa listorna beroende på säsong. Detta skiljer sig naturligtvis åt beroende på land så här är jag fokuserad på Sverige.
  • Fredagar & Helger: Nya låtar brukar släppas på fredagar och pushas ut i Release radar därför brukar det bli omkastningar i top50 (mest lyssnade) på lördagen. Dessutom är lyssningsmönstret annorlunda på helgerna än på vardagarna. Jag skulle kunna tro att det beror på att familjer lyssnar mer tillsammans (har nämligen sett en tendens att mellolåtar går upp på helgerna) samt att många ägnar sig åt andra aktiviteter helt enkelt. Både det ändrade beteendemönstret och de nya låtarna (som många lyssnar på under fredagen och lördagen) skapar rörelser på top50 även in på söndagen och måndagen. Under vardagarna brukar top50 vara mer stabilt (eftersom det är en dags släp i Top50, dvs. listan visar ju de mest spelade dagen innan, så är topplistan stabil tisdag-fredag).
  • Hitsläpp: När stora världsartister släpper nya låtar brukar de nästan alltid gå in på top50 och ibland även toppa. Detta gäller även svenska stora artister. Det är nämligen ett gäng band som alltid brukar ligga i topp. Under 2019 har det förutom de globala världsartisterna varit; Einar, Hov1 och Avicii.
  • Plötsliga händelser:När något plötsligt inträffar som t.ex. att en känd artist dör så lyssnas det automatiskt mer på just den artistens musik. Detta hände bland annat Avicii och Xxxtentacion (2018).
  • Februari/Mars: Den stora mellosäsongen. Från slutet av februari och under stora delar av mars så dominerar melodifestivallåtarna topplistorna. Den svenska vinnaren brukar ligga etta på top50 redan innan finalen men inte alltid. 2019 låg t.ex. Too late for love etta i princip hela mars men under 2018 så var både vinnaren Dance you off samt Shuffla och Every Single day etta under perioder. Beroende på andra händelser och hur stor hitten var så brukar mellofebern gå ner i april men en liten uppgång igen när finalen i Europa är i maj. Då brukar vinnaren i Europafinalen ligga etta på svenska Top50 ett dygn.
  • Valborg/Sista april: För inbitna studenter så är sista april eller valborg en viktig högtid. Detta märks dock knappt alls i top50. Det kan vara så att Vintern rasar, Sjungom studentens lyckliga dar och Sköna maj kan komma in under någon dag men det är knappt.
  • Sportevent: FotbollsVM förra året gav upphov till att både nya och äldre fotbollslåtar kom in på Top 50 även om de inte nådde förstaplatsen och det var tydligt att de spelades mer när Sverige hade match. Vi gräver guld i USA är en klassik fotbollslåt men Put Your hands up for Sverige spelades faktiskt mest av alla låtar i Sverige de dagar Sverige spelade mot Tyskland, Schweiz och England.
  • Midsommar/Sommaren:  Efter mellofebern så brukar en världsartist ta över tronen (första platsen) och byta med någon annan. Under midsommarhelgen brukar klassiska sommarlåtar flyga in på top50 så som Ta mig till havet, Vågorna, Sommaren är kort och Sol, vind och vatten.
  • Hösten: Höstarna brukar domineras av kända världsartister som Lady Gaga, Zara Larsson, Tones & I, Drew low. Eftersom det är lite lugnare på musiksläppen så passar det utmärkt med Så ska det låta. Låtarna som göra om där kommer säkert dyka upp i många personers release radars och till och med på top50 i Sverige, men ingen kommer att nå förstaplatsen av Så ska det låta-låtarna...
  • December: Jullåtar blir alltid populärt från första advent och framåt. Antalet jullåtar på top50 brukar blir högre och högre under hela december och toppa under juldagen för att sedan bli färre igen och vara borta helt från top50 innan nyår. På helgerna lyssnas det mer på jullåtar än på vardagarna så det svänger ovanligt mycket. Vissa jullåtar är så stora att de toppar spellistorna i Sverige. Det gäller främst All I Want for Christmas med Maria Carey som brukar toppa mest spelade i Sverige på adventshelgerna samt innan jul. Dagarna innan och under jul brukar Last Christmas med Wham toppa listorna. Utländska jullåtar som återkommer varje jul är förutom de engelska är bland annat Feliz Navidad och Hey Ho (Norsk) med Freddy Kalas. Ibland kan de mest kända jullåtarna komma in på svenska top50 redan i november. Ibland men ovanligt sällan lyckas en ny jullåt trängas in bland de klassiska. Under julen 2018 släppte Miss Li, Den vintertid nu kommer, som faktiskt klämde sig fast bland top50 Sverige ganska länge.
  • Nyår: Kring nyårshelgen blir vissa nyårslåtar mer spelade som ex: Final Countdown med Europe och Happy New Year med ABBA. Det är dock inte alls så vanligt som jullåtar.

Vad kan vi förvänta oss framöver?
  • Det mest troliga är att en världsartist släpper en ny låt nu under början av november som snabbt tar förstaplaceringen på mest spelade i Sverige. Under november kommer även jullåtar att smyga sig in på Top50 så som All I want for Christmas och Wham. Vid första advent så kopplar All I Want for Christmas förstaplatsen och tappar den till världsartisten under veckodagarna fram till sista veckan före jul då både listorna totalt domineras av jullåtar fram till annandagen då världsartisterna kommer tillbaka och sen återgår ordningen till det normala helt efter nyår.
  • Det skulle inte överraska om någon artist släppte en ny vinter/jullåt som blir en hit under den här säsongen.
  • För nästa år så tror jag absolut på en upprepning på mönstren från tidigare år. Bara kolla på musiktrenderna ovan så får du vad som troligtvis toppar listorna även nästa år.

Var du också nybörjare på musik en gång i tiden? Hur gjorde du för att lära dig?


/Livsnörden
Twitter: @livsnorden
oktober 2019

P.S. Ingen reklam eller sponsring har mottagits för detta inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips för managementkonsulter

Här kommer en relevant lista för existerande eller blivande managementkonsulter. Den är framtagen av mig, boknörden och bygger främst på en ...