fredag 25 oktober 2019

Så fungerar Spotifys musiklistor

Som ett steg för mig i min musikutveckling har jag mest för mig skrivit ner vad Spotifys listor gör och hur de kan hjälpa mig att lära mig mer om musik. Du kan läsa mitt första inlägg om musik här.

Så funkar Spotifys listor
Det som gör oss som lyssnare trogna Spotify-användare är just listorna som bygger på vår tidigare lyssning vilket gör listorna så unika och så bra för oss som lyssnare. Skulle vi lämna Spotify så tappar vi ju alla listor och alla rekommendationer som vi automatiskt får. Naturligtvis är det ingen person på Spotify som gör listorna utan de skapas per automatik med hjälp av algoritmer.
Detta är naturligtvis mina egna reflektioner så jag kan naturligtvis ha tolkat något fel.
  • Discover Weekly
    • Så funkar listan: En blandning av låtar som Spotify tror att du skulle gilla att lyssna på utifrån vad du lyssnat på tidigare. Denna lista uppdateras varje vecka (ny varje måndag) och du får på så sätt hela tiden ny musik att lyssna på. 
  • Release Radar
    • Så funkar listan: En blandning av helt nysläppta låtar som Spotify tror att du skulle gilla att lyssna på utifrån vad du lyssnat på tidigare och artister som du valt att följa. Denna lista uppdateras varje vecka (ny varje fredag) och du får på så sätt hela tiden helt nysläppt musik att lyssna på.
  • Daily Mix 1-6
    • Så funkar listan: Daily Mix är en till sex olika listor. Varje lista speglar en typ av musik som Spotify tror att du gillar utifrån vad du tidigare lyssnat på. Jag tror att de tänkt så att samma person kan lyssna på olika musik beroende på känslostämning och olika tid på dygnet med mera. Jag har t.ex. haft följande innehåll i mina daily mixes.
      • Svensk pop
      • Norsk pop
      • Klassisk musik
      • DJ House musik (Swedish House Maffia, David Guetta, Avicii mfl.)
      • Global pop/hitlåtar
    • Ju mer du lyssnar på musik, ju lättare blir det för Spotify att skapa listorna för dig.
  • Dina topplåtar år 2018
    • Så funkar listan: Här samlar Spotify helt enkelt ihop de 100 låtar som du lyssnat mest på det gångna året (januari till början av december), då kan du lätt hitta de låtar du gillar men också lyssna på dina mest lyssnade på en automatisk gjord lista. Spotify gör en ny lista åt dig varje år så tipset är att spara den. I och med att du kan dela med dig av dina listor så kan du få din akompisars och familjs mest spelade så att du kan lyssna in deras favoriter.
  • Dina Sommarminnen
    • Så funkar listan: En automatgenerad lista med de låtar som du spelat mest under sommaren de gångna åren. 
  • Family mix
    • Family mix är den nya låtlistan som Spotify gjort.  Spellistan består av de musikgenrer som de som är ihopkopplade som familj (familjeabonnemang) spelar mest. Du kan välja att spela listan rakt av, en "chill" version eller en "upbeat" version. Spellistan blandar då från de som är ihopkopplade. Det ger en perfekt mix för exempelvis bilresan.
    • Så funkar listan: En automatgenerad lista med de låtar som du och dina familjemedlemmar spelat mest under sommaren den senaste tiden.
  • TOP 50 Sverige
    • Så funkar listan: De låtar som spelades mest i Sverige under det gångna dygnet. Den uppdateras dagligen och finns för alla länder samt globalt. Det är denna lista som jag använde mig av för att lära mig mer om modern musik. Den är också väldigt användbar för att lära sig om trender.
Mina korta små inlägg om musik fortsätter och nästa kommer att handla om när vilka låtar spelas mest.

/Livsnörden
Twitter: @livsnorden
oktober 2019

P.S. Detta inlägg innehåller ingen sponsring eller reklam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips för managementkonsulter

Här kommer en relevant lista för existerande eller blivande managementkonsulter. Den är framtagen av mig, boknörden och bygger främst på en ...